Kennismaken

Wil jij weten of je past bij Poort Lyceum? Kom kennismaken! Hieronder vind je een overzicht van alle mogelijkheden om Poort Lyceum te bezoeken.

9 november

Open Avond

Op donderdag 9 november 2023 vindt onze Open Avond plaats van 18.30-21.00 uur. We geven dan informatie over onze school en ons onderwijs.

29 november

Expeditiemiddag 1

Wil je weten hoe het is om bij ons naar school te gaan? Schrijf je dan in voor een van onze expeditiemiddagen. Tijdens die middagen volg je een paar lessen, welke dat zijn houden we nog even geheim. De data van de expeditiemiddagen voor schooljaar 2023-2024 zijn woensdag 29 november 2023, woensdag 13 december 2023 en woensdag 14 februari 2024. Alle middagen starten om 14.30 uur en eindigen ongeveer om 16.30 uur.

6 december

O&O Masterclass 1

Voor havo en vwo leerlingen!! Je werkt bij O&O niet uit een boek, maar aan een echte opdracht van een bedrijf, ziekenhuis of van bijvoorbeeld de gemeente. 8 weken lang ga je met een team van 4 leerlingen op zoek naar oplossingen, antwoorden of goede ideeën en ontwerpen voor je opdrachtgever. Ondertussen leer je samenwerken, plannen, bedrijfsmatig en doelgericht werken en maak je kennis met moderne technieken zoals lasersnijden en 3D printen. Het is leuk om te doen, en doordat je al vroeg goed wordt in samenwerken, presenteren, creatief nadenken en andere competenties word je later ook nog eens succesvoller in studie en werk! Geïnteresseerd? Meld je aan voor een van de masterclass (van 14.30-16.30). We kijken er naar uit je te zien bij O&O!

13 december

Expeditiemiddag 2

20 januari

Open Huis

Poort Lyceum wil jou graag laten kennismaken met onze school. Op Poort Lyceum geven we onderwijs op mavo-, havo- en vwo-niveau. Tijdens het Open Huis staat onze school open voor ouders en leerlingen van groep 7 en 8. De school is in bedrijf en je kunt bij verschillende vakken een kijkje nemen. Het eerstvolgende Open Huis is op zaterdag 20 januari 2024 van 10:00 tot 13:00 uur.

24 januari

Masterclass O&O 2

14 februari

Expeditiemiddag 3

Inschrijven op Poort Lyceum

Plaatsing gebeurt volgens het schooladvies!
Genoeg ambitie!?

Wat leuk dat u en uw kind enthousiast zijn over onze school en dat hij of zij volgend jaar graag bij ons op school wil komen! Daarvoor moet u uw kind natuurlijk aanmelden. Het is echter zo, dat het aanmelden van leerlingen voor het voortgezet onderwijs sinds dit schooljaar is veranderd. Doordat Almere groeit, groeit ook het aantal brugklasleerlingen. Soms melden teveel leerlingen zich aan op een school, waardoor de school al die leerlingen niet kan plaatsen. Deze leerlingen moeten dan op het laatste moment een andere school kiezen en dat willen we natuurlijk graag voorkomen.

Nieuwe wetgeving rond schooladvies, doorstroomtoets en aanmelding in vo

Vanaf schooljaar 2023/2024 veranderen er een aantal zaken bij de overgang van het primair naar voortgezet onderwijs. Zo wordt de naam ‘eindtoets’ vervangen door ‘doorstroomtoets’. Bij een hogere eindtoetsscore wordt het schooladvies in beginsel naar boven bijgesteld. Er komt een landelijk centraal aanmeldmoment voor groep 8-leerlingen die naar het vo gaan: tussen 25 maart en 31 maart. Er vinden hierna geen bijstellingen meer plaats.

Top 3
Daarom vragen we u om, samen met uw kind, een top 3 van favoriete VO-scholen te maken. Uiterlijk 1 april 2024 geven jullie deze top 3 door via een aanmeldformulier op de website www.digidoor.nl. Dit formulier is vanaf 1 januari beschikbaar.

Het maximum aantal te plaatsen leerlingen in leerjaar 1 bedraagt 150. Onze klassen zijn in alle leerjaren maximaal 25 leerlingen groot.

Meer informatie over aanmelden
Voor meer informatie over het aanmelden van uw zoon of dochter verwijzen wij u naar de website van KiesjeschoolinAlmere.nl. Daar vindt u alle verdere informatie, een animatiefilm en een overzicht van de veel gestelde vragen.

Als u van buiten Almere uw zoon/dochter wilt aanmelden, kunt u het aanmeldingsformulier opvragen bij de leerlingenadministratie@hetbaken.nl.

(Check goed het Plaatsingsbeleid 2023-2024 voor een volledige én goede aanmelding)