Het digitale werken speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij. Het is onze opdracht om de leerlingen goed voor te bereiden op de toekomst. Tegelijkertijd willen wij dat het onderwijs uitdagend is en motiveert maar dat het ook recht doet aan de verschillen tussen de leerlingen. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken werken wij met een eigen laptop. Onze Learningportal is digitaal, een laptop is daarom essentieel. Een laptop zien wij daarnaast als instrument ter ondersteuning aan het lesmateriaal, ook biedt het mogelijkheden om de nodige ICT-vaardigheden te ontwikkelen.

Voor de aanschaf van de laptops werken wij samen met The Rent Company. Dit bedrijf biedt aan vele scholen in Nederland een aantrekkelijk pakket aan voorwaarden waaronder zij laptops te koop/lease aanbieden. Het kopen/leasen bij The Rent Company heeft veel voordelen.
In de onderstaande 3 links, gefaciliteerd door The Rent Company, treft u informatie over het gebruik van een laptop op school.
– Online Informatieavond
– Uitleg Easy4u abonnement
– Waarom een educatielaptop?

Optie 1: Bestellen via The Rent Company
Poort Lyceum werkt samen met The Rent Company voor het aanschaffen van een laptop. U kunt bij The Rent Company een nieuwe laptop kopen of huren, inclusief een 3-, 4- of 5-jarig servicecontract. Een van de voordelen is het servicepunt op school waar een leerling met evt. problemen met de laptop terecht kan. Wanneer deze laptop defect blijkt te zijn hebben wij een leenexemplaar beschikbaar. Daarnaast wordt de laptop zo ingesteld dat automatisch de basisinstellingen voor het account en bepaalde software zoals het Microsoft Office-365 pakket worden geïnstalleerd op de laptop. Wilt u voor schooljaar 2021-2022 een laptop bij The Rent Company huren of kopen? In juni opent de webshop. Alle ouders ontvangen een brief met hoe de bestelprocedure werkt voor het bestellen van de laptop.
Veel vragen over het gebruik van een laptop van The Rent Company zijn te vinden op https://rentcompany.nl/faq. Ook is op deze website de informatie te vinden over hoe in contact te komen via chat, mail of telefoon met The Rent Company voor vragen.

Optie 2: Laptop van thuis
Kan uw zoon of dochter een laptop van thuis gebruiken? Of wilt u zelf een laptop aanschaffen? Dat is natuurlijk ook mogelijk. Omdat de laptop op school beperkt opgeladen kan worden, is de batterijduur belangrijk. Let ook op de snelheid en het geluid, want de leerlingen moeten natuurlijk snel en ongestoord kunnen werken. De precieze specificaties waar een laptop aan moet voldoen staan hieronder in de FAQ. Bij het gebruik van eigen laptops kunnen wij slechts beperkt ondersteuning bieden.

Welke laptop adviseert Poort Lyceum
Wij adviseren om gebruik te maken van het aanbod van Rent Company of een vergelijkbaar apparaat.

Kan ik zonder laptop werken?
Dat is ingewikkeld. Iedere leerling heeft in principe een eigen laptop nodig om het onderwijs goed te kunnen volgen.*

Aan welke eisen moeten de laptop voldoen als ik deze zelf koop?
• Accuduur van minimaal 7 uur
• 8GB werkgeheugen
• 120 GB of meer opslagruimte
• Windows 10 (Chrome of Apple zal mogelijk niet altijd werken)
• Wifi
• USB-poorten
• Webcam
• HDMI-uitgang
• Het beeldscherm mag niet groter dan 13,3 inch zijn i.v.m. gewicht maar ook de ruimte op de tafel

Wat is het voordeel om een laptop via The Rent Company te bestellen?
Poort Lyceum werkt samen met The Rent Company voor het leveren van laptops aan leerlingen. Bij The Rent Company kun je een laptop kopen of huren. Hier zit een Easy4u zekerheidspakket bij voor service, garantie inclusief schade-, en diefstaldekking.

De voordelen van het Easy4u zekerheidspakket
• Uitbreiding standaard garantie van 12 maanden naar 26, 48 of 60 maanden op onderdelen en accu (afhankelijk van gekozen pakket)
• Bij reparatie een leenlaptop van school
• Service en onderhoud op school en gedurende vakanties
• 36, 48 of 60 maanden dekking voor schade en diefstal (zie voorwaarden bij The Rent Company)
• Solide beschermhoes
• Automatische installatie van een aantal verschillende softwarepakketten.

Ben ik verplicht een laptop bij The Rent Company aan te schaffen?
Nee, wij adviseren wel om dit te doen. Mocht je zelf een laptop thuis hebben of er een zelf aan willen schaffen let dan wel op de minimale specificaties. Het gebruik van Tablets (Ipad, Galaxy Tab etc.) wordt niet aangeraden omdat niet alle programma’s p de juiste wijze werken. Ook kunnen wij geen ondersteuning bieden op deze apparaten. Chrome Books hebben beperkte mogelijkheden en worden om die reden niet aangeraden.

Waar kan ik terecht als mijn laptop kapot is?
Heb je bij The Rent Company een laptop besteld en is het apparaat kapot gegaan dan kun je terecht bij E. Drees in 1.19.

(*)Ouders kunnen contact opnemen met school als de aanschaf van de laptop een probleem is.