1.1 voorwoord

Poort Lyceum is een school met een heldere visie op onderwijs, maatschappelijke vorming en op haar plaats in de gemeenschap. Poort Lyceum voelt zich aangesproken en geïnspireerd door de actuele oproep om maximaal gelijke kansen te bieden aan alle leerlingen. Als enige school heeft Poort een tweejarige brugklas op twee niveaus, zodat leerlingen maximaal de tijd hebben om op het voor hen geschikte niveau uiteindelijk door te stromen naar het derde leerjaar. Ruim 50% van de leerlingen zit in het derde leerjaar op een niveau boven het basisschooladvies. In het jaar 2023 is 100% van de mavo- leerlingen en 92% van de havo- leerlingen geslaagd. U begrijpt dat ik trots ben op mijn medewerkers én op onze leerlingen!

Mede bepalend voor deze mooie resultaten is de begeleiding. Geïnspireerd door het Zweedse onderwijsmodel Kunskapsskolan biedt Poort Lyceum individuele coaching aan de leerlingen van alle leerjaren. De begeleiding is daarom altijd op maat. Leerlingen blikken terug op hun eigen functioneren en maken een persoonlijk ontwikkelplan dat is toegesneden op de eigen talenten en ambities. Zelfreflectie en zelfsturing zijn onmisbare competenties voor een succesvolle professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Poort Lyceum wil een aanvulling zijn op het bestaande onderwijsaanbod in Almere, zodat er voor alle tieners wat te kiezen valt. Zo is Poort Lyceum een Technasium: de leerling op havo- vwo niveau, met een wetenschappelijke nieuwsgierigheid naar exacte vakken, kan zich bij ons volledig ontplooien. Poort Lyceum is ook de school voor de sportieve leerling. Naast de reguliere lessen lichamelijke opvoeding, kan er op havo/ vwo niveau gekozen worden voor het vak ‘Bewegen, Sport en Maatschappij’ en op mavo niveau voor het vak ‘Lichamelijke opvoeding 2’. Voor de talenknobbels is er op havo/ vwo niveau het vak Arabisch.

Poort Lyceum werkt nauw samen met Jongerenwerk en met de Schaapspoort, de samenwerkende kerken. In aanvulling op ons mentoraat en lessen als levensbeschouwing en maatschappijleer, is de school in contact met de maatschappij. Poort is dus niet zomaar een school. Ik nodig u van harte uit om op onze open dagen een kijkje te komen nemen in ons mooie schoolgebouw en kennis te nemen van onze visie op onderwijs in deze gids.

Mevrouw Gea Heuven