8.1 Inleiding

In het School Ondersteuningsprofiel (SOP) geeft Poort Lyceum inzage in ondersteuningsstructuur voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Het heeft als doel de kaders aan te geven van de ondersteuningsmogelijkheden voor huidige en toekomstige leerlingen. Poort Lyceum biedt verschillende vormen van ondersteuning aan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. In het SOP staat beschreven hoe Poort Lyceum hiermee omgaat, welke interne en externe ondersteuningsmogelijkheden er zijn en via welke weg de ondersteuning kan worden ingezet. Het SOP geeft de grenzen en uitdagingen aan van de extra ondersteuning die de school aan leerlingen kan bieden. U vindt het School Ondersteuningsprofiel op de website.

8.2 De begeleiding

Er is begeleiding mogelijk gericht op de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele op individueel- en op groepsniveau. Studievoortgangsgesprekken/coaching met de leerlingen zijn hierbij een leidend principe. De ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling en studievoortgang van hun kind(eren). We gaan uit van een tweezijdige betrokkenheid van de ouders. Enerzijds betrokkenheid bij de studievoortgang en het welbevinden van hun kind en anderzijds betrokkenheid bij het positief stimuleren van de omstandigheden waarbinnen deze ontwikkeling plaatsvindt.

Soms overstijgt de hulpvraag van een leerling de competentie van de coach. De school heeft een ondersteuningscoördinator en een medewerker Passend Onderwijs in dienst ter ondersteuning van het team van coaches. De school wordt geholpen door externe deskundigen in het zorg-advies- team. Het doel is zo snel mogelijk de juiste hulp bieden aan de leerling.
Verzuim betekent in onze optiek dat de leerling afstand neemt van zijn schoolcarrière. Ons beleid richt zich op de reden van het verzuim. De leerling neemt immers afstand van zijn opleiding. Soms is het gewoon spijbelen en is een eenvoudige maatregel genoeg, soms ligt de oorzaak van het spijbelen dieper en gaan we in gesprek met ouders en deskundigen hoe we de leerling verder kunnen helpen. Daarvoor is een coördinator sociale veiligheid aangesteld die nauw samenwerkt met de coaches.

Voor wat betreft de ondersteuning die de school kan bieden, is het belangrijk om verwachtingen in juiste banen te leiden. De ouders zijn vanzelfsprekend verantwoordelijk voor de keuze en de inzet van professionele en specialistische zorg. De bijdrage die school levert, bestaat uit: ondersteuning, zoals periodiek een gesprek met onze medewerker passend onderwijs of onze ondersteuningscoördinator, extra aandacht voor een veilig leerklimaat in de klas door bijvoorbeeld een vaste plaats aan te wijzen of om klassengesprekken te leiden of door facilitering zoals tijdverlenging bij toetsen.

De school pretendeert in het geheel niet de juiste expertise voor specialistische zorg in huis te hebben en definieert haar zorgtaak dan ook in functie van de studievoortgang van de leerling.
Belangrijk is dat de leerling onder alle omstandigheden in het ritme en de routine van de normale schoolgang blijft. Onder geen beding onderschrijft de school thuisblijven als zinvol voor een herstel van de emotionele en mentale balans van de leerling. De school zal de dagelijkse schoolgang ondersteunen met faciliteiten om daaraan vast te houden. Ouders (en hulpverleners) onderschrijven dit uitgangspunt wanneer zij kiezen voor Poort lyceum. Alle instrumenten die ons ter beschikking staan, kunnen slechts na consultatie van het interne- en indien o.i. nodig, het externe zorg-adviesteam worden ingezet.

8.3 Leerlingprofiel Poort Lyceum

Poort Lyceum is bij uitstek geschikt voor leerlingen die een prestatie willen neerzetten die passend is bij hun mogelijkheden. Het is een plaats waar leerlingen individueel en klassikaal tot hun recht kunnen komen en een plaats waar zij zich op eigen niveau verder kunnen ontwikkelen. Prestatie en verantwoordelijk zijn voor je eigen leerproces staan voor ons centraal. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van de gehele mens, waarbij leerlingen zich intellectueel, affectief en maatschappijgericht kunnen ontwikkelen. We streven ernaar via de keuzemogelijkheden in het rooster, alle leerlingen maatwerk in hun leertraject te bieden. We geven onze leerlingen de ruimte om individuele keuzes te maken, waardoor de leerlingen zo goed mogelijk worden voorbereid op hun toekomst.

Om succesvol te kunnen zijn op Poort Lyceum moet een leerling:

  • minimaal een tl-advies hebben, zonder een LWA (leerweg arrangement). Poort Lyceum heeft geen LWA aanbod;
  • eigenaarschap kunnen hebben van het eigen leerproces;
  • eigen sterktes en zwaktes kunnen analyseren en daarop kunnen anticiperen;
  • plannings- en organisatievaardigheden hebben, passend bij leeftijd en niveau;
  • willen presteren en gemotiveerd zijn om het beste uit zichzelf te willen halen;
  • in staat zijn rekening te houden met medeleerlingen in al hun diversiteit;
  • flexibel kunnen omgaan met wisselende groepssamenstellingen (P-lessen, workshoplessen);
  • kunnen en willen reflecteren op eigen gedrag en leerresultaten en hier ook verantwoordelijk voor willen zijn;
  • feedback kunnen geven en ontvangen.
Ga naar onderwerp